התעמלות אומנותית – הקריטריונים להעפלה לטוקיו 2020

Share on facebook
שיתוף בפייבוק
Share on twitter
שיתוף בטוויטר
Share on whatsapp
שיתוף בווטסאפ
Share on email
שיתוף במייל

ההישג המדהים של לינוי אשרם בגמר הקרב-רב באליפות העולם האחרונה (מדליית כסף, בנוסף למדליית כסף בחישוק וארד בסרט) מציב אותה גבוה מאוד בתודעה כאחת התקוות הישראליות לטוקיו. במרחק שנתיים מהאולימפיאדה, עדיין מוקדם מאוד להתחיל עם תחזיות, וחשוב לזכור כי ישנן עוד אינספור תחרויות קטנות בדרך ושתי תחרויות גדולות ב-2019: אליפות אירופה ואליפות העולם. גם הנבחרת הישראלית עדיין בתמונת ההעפלה למשחקים למרות הופעות פחות מוצלחות באליפות העולם, שם סיימה הנבחרת, שמורכבת משי בן רובי, אופיר דיין, נטלי רייץ, בר שפושניקוב, אלי טולדו וקרין וקסמן, במקום ה-15 הכללי.

כדי להבין את הקריטריונים של איגוד ההתעמלות הבינלאומי לקבלת הכרטיסים המיוחלים לטוקיו, בכתבה הבאה ננסה לעשות קצת סדר בדברים.

זה הזמן להזכיר שאת ההסבר על אופן ההעפלה של מתעמלי ענף המכשירים כבר פירטנו בעבר, מוזמנים לקרוא על כך כאן.

העפלה של מתעמלות אישיות לטוקיו

26 מתעמלות בלבד יקבלו כרטיס אישי לטוקיו בשנתיים הקרובות. השינוי המשמעותי ביותר שנעשה באופן ההעפלה לעומת שנים קודמות הוא ביטול תחרות המבחן, שבעבר ״הצילה״ כבר מספר מתעמלים ישראליים כמו למשל מתעמלי המכשירים אלכס שטילוב וולריה מקסיוטה. תחרויות המבחן גם במכשירים וגם באומנותית בוטלו לטובת העפלה דרך מספר תחרויות קטנות כמו למשל סבב גביעי העולם ואליפויות יבשתיות, שבעבר לא היוו ניקוד או חשיבות לקראת המשחקים.

התחרות בה יחולקו רוב הכרטיסים האישיים לטוקיו היא אליפות העולם של 2019, שתתקיים בבאקו, אזרבייג׳ן. 16 המתעמלות שתסיימנה ראשונות בקרב-רב תבטחנה למדינתן כרטיס, כאשר ישנה הגבלה של 2 כרטיסים למדינה. חשוב לציין שהכרטיסים לא יהיו שמיים, כלומר – ישראל תוכל להחליט מי יהיו שתי המתעמלות שתסענה למשחקים. לצורך העניין אם לינוי אשרם וניקול זליקמן יסיימו בין ה-16 הראשונות, הן יבטיחו לישראל 2 כרטיסים אך לא יהיו אלה שתיהן שיסעו.

3 כרטיסים אישיים נוספים יחולקו למתעמלות שיסיימו עם הדירוג הגבוה ביותר בסבב גביע העולם של 2020, עם הגבלה של כרטיס אחד למדינה. מדינות שכבר הצליחו להעפיל 2 מתעמלות דרך אליפות העולם לא יקבלו כרטיס נוסף לטוקיו והוא יעבור למדורגת הבאה בסבב. אם מתעמלת שתסיים באחד משלושת המיקומים הראשונים בסבב גביע העולם תהיה ממדינה שעוד לא קיבלה כרטיס לטוקיו כלל, או ממדינה שהצליחה להבטיח רק כרטיס אחד, היא תבטיח את מקומה. גם כאן שלוש המתעמלות שיסיימו בראש הסבב יבטיחו כרטיס למדינתן ולא להן אישית. שלושת הכרטיסים שיחולקו בתחרויות הסבב יינתנו למתעמלות שיסיימו עם הדירוג הטוב ביותר בקרב-רב לאורך הסבב.

שינוי זה הוא מהותי וחיובי -בצורה כזאת יזכו לכרטיסים מתעמלות (כלומר מדינות) שיציגו יציבות לאורך הסבב, ובנוסף, במקום להפעיל לחץ גדול על המתעמלות בתחרות אחת או שתיים, הן יוכלו להציג את יכולותיהן במשך מספר תחרויות סבב ותהיה להן מספר הזדמנויות לשפר את התוצאות במהלך השנה.

5 כרטיסים נוספים לטוקיו יחולקו דרך האליפויות היבשתיות. המתעמלות שיזכו בתואר הקרב-רב באליפויות היבשתיות של 2020 יקבלו כרטיס אישי ושמי לטוקיו, בניגוד לחלוקת הכרטיסים שהצגנו עד עתה שתהיה מדינתית ולא אישית. בנוסף, אם מתעמלת באחת מהתחרויות היבשתיות תזכה בקרב-רב אך מדינתה כבר העפילה למשחקים דרך אליפות העולם שנה לפני כן, הכרטיס יעבור לזוכת מדליית הכסף, וכן הלאה. לצורך הדוגמה בלבד, במידה ולינוי אשרם לא תהיה בין 16 הראשונות לסיים באליפות העולם של 2019, ותסיים שנייה בקרב-רב באליפות אירופה של 2020, היא עדיין תוכל לקבל כרטיס במידה ומי שתסיים ראשונה באותה תחרות כבר קיבלה כרטיס דרך אליפות העולם.

כרטיס נוסף יחולק למדינה המארחת – יפן. ישנו סיכוי סביר ביותר שכרטיס זה יעבור הלאה מאחר ויפן עשוייה להעפיל כבר דרך ה-16 שתסיימנה ראשונות באליפות העולם של 2019. במקרה כזה, הכרטיס יינתן לבאה שמדורגת בקרב-רב באליפות העולם 2019 ומדינתה עוד לא העפילה.

כרטיס אחרון יחולק למתעמלת מאחת המדינות הנכללות ב-Tripartite Commission. רק מדינות שבשתי האולימפיאדות הקודמות הביאו 8 ספורטאים או פחות למשחקים יוכלו לקחת חלק בחלוקת הכרטיס של ה-Tripartite Commission. גם כאן, במידה וכרטיס זה לא יחולק, הוא יילך לבאה בתור בקרב-רב באליפות העולם 2019 שמדינתה עוד לא קיבלה כרטיס.

לסיכום, למתעמלות הישראליות יש מגוון אפשרויות העפלה למשחקים – הראשונה בהן היא אליפות העולם של 2019, ובנוסף דרך אליפות אירופה 2020 ותחרויות הסבב של אותה שנה.

העפלה של נבחרות קבוצתיות לטוקיו

14 נבחרות קבוצתיות תגענה להתחרות בטוקיו. שלוש מדינות כבר קיבלו כרטיס קבוצתי – רוסיה, איטליה ובולגריה, שסיימו במקומות הראשונים באליפות העולם האחרונה. בנוסף, רק 24 המדינות שסיימו ראשונות באליפות העולם השנה יכולות להשתתף באליפות העולם של 2019, שם יחולקו חמישה כרטיסים קבוצתיים נוספים. כאמור, מאחר וישראל סיימה במקום ה-15 הקבוצתי, היא תוכל להמשיך במירוץ לקבלת כרטיס קבוצתי אולימפי. באליפות העולם של 2019, 5 כרטיסים קבוצתיים יינתנו למדינות שיסיימו בחמשת המיקומים הראשונים ועוד לא העפילו דרך אליפות העולם של 2018. לצורך הדוגמה, במידה ורוסיה, איטליה ובולגריה יחזרו על ההישג ויסיימו שוב על הפודיום בתחרות הקבוצתית בשנה הבאה, המדינות שיסיימו במקומות 4-8 יקבלו כרטיסים קבוצתיים לטוקיו.

5 כרטיסים קבוצתיים נוספים יינתנו למדינות שיסיימו ראשונות במוקדמות של האליפויות היבשתיות ב-2020. גם כאן, כמובן, הכרטיסים יועברו למיקומים הבאים במידה ומדינות שכבר העפילו בדרכים אחרות לתחרות הקבוצתית יסיימו ראשונות.

כרטיס קבוצתי נוסף יינתן למדינה המארחת, יפן, ובמידה והיא תעפיל דרך אליפות העולם 2019 או אליפות אסיה 2020, הכרטיס הקבוצתי שמובטח לה יעבור למדינה הבאה בתור באליפות העולם של 2019.

לסיכום הקריטריון הקבוצתי, לישראל יש סיכוי לקבל כרטיס אולימפי דרך אליפות העולם הבאה ודרך אליפות אירופה. בהתחשב בכך שרוב הסיכויים שרוסיה, איטליה ובולגריה תסיימנה בין המקומות הראשונים גם בשנה הבאה, ישראל תצטרך להיות בין 8 המדינות הטובות באליפות העולם של 2019 כדי לקבל כרטיס לטוקיו. במידה וזה לא יקרה, יהיה לה סיכוי נוסף לקבל כרטיס אם תבצע תחרות מוצלחת באליפות אירופה בשנה שלאחר מכן. מאחר והמדינות הטובות בעולם בהתעמלות אומנותית הן מאירופה, ישנו סיכוי טוב שרובן יקבלו כרטיס כבר דרך אליפות העולם, מה שישאיר לישראל פתח לקבל אותו דרך האליפות היבשתית.

אז אמנם הדרך לטוקיו עוד ארוכה ורבה היא, אבל חשוב לדעת את הקריטריונים כבר מעכשיו כדי להבין לקראת מה אנחנו נכנסים כבר בעונת התחרויות הממשמשת ובאה. ב-ה-צ-ל-ח-ה!

Share on facebook
שיתוף בפייסבוק
Share on twitter
שיתוף בטוויטר
Share on whatsapp
שיתוף בווטסאפ
Share on email
שיתוף במייל

יש לך מה להגיד על הכתבה?

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

הפייסבוק שלנו מתעדכן על בסיס יומי. עקבו אחרינו: