איך להתמודד עם פחד?

Share on facebook
שיתוף בפייבוק
Share on twitter
שיתוף בטוויטר
Share on whatsapp
שיתוף בווטסאפ
Share on email
שיתוף במייל

אתם עומדים על הקורה, מוכנים להתחיל את התרגיל ואז בום, פחד משתק אתכם. הידיים מזיעות, הלב דופק בקצב וכל מה שעולה לכם בראש זה "אני לא יכולה להמשיך".

התעמלות זה ענף מפחיד. התמודדות עם פחד כדי להשיג את היעדים בענף הזה זה משהו שחשוב ללמוד, ממש כמו עוד תרגיל ברצף התחרות.

מאיפה מגיע פחד?
ממקורות רבים: מצפייה בנפילות של אחרים, מפחד מנפילות שכבר קרו לנו, מפציעות שכאבו לנו נורא וכן – גם מהראש שלנו. הפחד הוא גם קצת תחמן, יכול להופיע כשאנחנו שחוקים, מרגישים לחץ גדול או רוצים לנסות ספורט אחר. לרוב כשאנחנו מפחדים, מחשבות שליליות מגיעות. מחשבות כמו "הנה מגיעה נפילה", "אני לא יכול/ה לעשות את זה" או "אני הולכת ליפול מהמקבילים ולעוף על הקיר". וכשהמחשבות האלה מגיעות לעתים קרובות, אנחנו מפחדים מאוד. כל כך מפחדים, שאנחנו כבר מרגישים שאי אפשר להשתלט על זה. אבל האמת היא, שזה לא נכון. אנחנו יכולים לשלוט בעצמנו על המחשבות שלנו. מחשבה שלילית תניב פחד, לחץ, בלאקאאוט ודמעות.

מחשבה בלתי נשלטת יוצרת התעמלות בלתי נשלטת.

ברגע שמבינים את זה, מבינים גם את המפתח ללחימה בפחד ובחוסר הוודאות. המפתח הזה יוצר מחשבות "ממושמעות" ובשליטה. דרך אחת לעשות את זה היא "כוריאוגרפיה מנטלית".

מה היא "כוריאוגרפיה מנטלית"?
חשוב לבצע כוריאוגרפיה למחשבות באותה מידה שחשוב לעשות כוריאוגרפיה לתרגיל קורה או קרקע.
אתם הרי לא מתחילים תרגיל קרקע בלי לדעת מה אתם הולכים לעשות צעד אחרי צעד נכון? אותו דבר גם לגבי הקורה, הרי לא תתהלכו עליה בלי לדעת במדוייק את התרגילים והצעדים שלכם. אבל רוב המתעמלים לא יודעים על מה הם אמורים לחשוב כשהם מתאמנים או מתחרים. בשביל זה עושים כוריאוגרפיה מנטלית.
מדובר בעצם על מילות מפתח שאנחנו יוצרים ואומרים בראש בזמן תרגיל, מיומנות, בזמן המתנה לתור שלנו להופיע ובתחרות. כוריאוגרפיה מנטלית תעזור לראש שלנו להישאר בפוקוס, כדי שמחשבות שליליות לא ייכנסו אליו. זכרו שמחשבות ממושמעות מעצימות עקביות וריכוז. מחשבות משוחררות ובלתי נשלטות מובילות להופעה בלתי נשלטת, מלאת פחד ומשוחררת. בניית כוריאוגרפיה מנטלית חיובית היא הצעד הראשון במלחמה נגד מחשבות שליליות.

שלושה סוגי מחשבות בהם משתמשים לכוריאוגרפיה מנטלית
1. הצהרות מכאניות – הצהרות שבהן אנחנו מזכירים לעצמנו את הצורה הפיסית והנכונה לביצוע תרגיל, לדוגמא "להרים ואז להסתובב", "ידיים גבוהות", "לנשום".
2. הצהרות אנרגטיות – הצהרות שגורמות לתגובה אמוציונלית כמו "קדימה", "בכל הכוח" ו"להירגע".
3. הצהרות הערכה עצמית – הצהרות שמעלות את הביטחון העצמי כמו "אני מסוגל/ת לעשות את זה", "הצלחתי את זה כבר", "אני הולך/ת לעשות את זה הכי טוב עכשיו!".

השתמשו בהצהרות האלה כשאתם מתרגלים תרגיל שלם או אלמנט אחד. חשוב לשמור על המחשבות שלנו בפוקוס כל הזמן. השתמשו בכוריאוגרפיה מנטלית בריקוד ובאלמנטים קלים מלבד באלו שמפחידים אתכם. כשהראש מפוקס, הגוף יעשה בדיוק את מה שאימנתם אותו לעשות.

איך ליצור כוריאוגרפיה מנטלית
זה לא קשה. דבר ראשון שצריך לעשות זה לכתוב את התרגילים שלכם על נייר. לאחר מכן כיתבו את המחשבות אותם אתם רוצים לחשוב ליד כל תרגיל. הנה דוגמא לכוריאוגרפיה מנטלית של תרגיל קורה שמתחילה כשמחכים שהשופטים ירימו את היד כאות להתחלת התרגיל:

לפני הרמת היד של השופט: בזמן ההמתנה, עשו כמה חזרות של התרגיל בראש וצפו בעצמכם מבצעים אותו כמו שצריך במחשבה. חישבו מחשבות כמו "אני מסוגל/ת", "נשימות עמוקות", "להישאר זקופים".
לפני העלייה לקורה: לחשוב "אני יכול/ה", "אני אצליח".
בזמן התרגיל:
עלייה לקורה – לחשוב "להתאזן".
במעברים בין אלמנטים– לחשוב "לנשום".
באלמנט עם חיבור – לחשוב "לחבר את התרגילים".
באלמנט – "אני מסוגל/ת".
שוב במעבר בין אלמנטים – "להירגע".
באלמנט של שפגט – "רגליים ישרות, לא למהר".
בפליק פלאק – "ידיים חזקות".
במעבר נוסף בין אלמנטים– "להירגע".
בסיבוב – "חלק", "בלי תזוזות".
בקפיצות – "מותניים מאוזנות".
בנחיתה – "חזק", "סטיק".

זכרו לעשות כוריאוגרפיה מנטלית כל הזמן! עשו את זה לפני השינה כשאתם מדמיינים את עצמכם מבצעים את התרגיל. זה מאמן את גופכם לעשות את התרגיל בצורה מושלמת בכל פעם שאתם אומרים לעצמכם את המילים האלה. אם יש לכם בעייה עם אלמנט מסויים, תתאמנו עליו יותר או תבצעו אותו על הקרקע אם זה קשה לכם על הקורה ותוסיפו את הכוריאוגרפיה המנטלית שלכם. זה יעזור לגוף לעשות את האלמנט באופן אוטומטי בכל פעם שתוסיפו את המילים המדרבנות. פחד לא יכול להפריע למחשבות שלכם ברגע שלומדים איך ליצור מחשבות ממושמעות, יצירת כוריאוגרפיה מנטלית חזקה תעזור לכם להתגבר על הפחד לפני שהוא מתגבר עליכם!


המידע תורגם מכתבה שהופיעה במגזין "USA Gymnastics". לצפייה בכתבה המקורית לחצו כאן

Share on facebook
שיתוף בפייסבוק
Share on twitter
שיתוף בטוויטר
Share on whatsapp
שיתוף בווטסאפ
Share on email
שיתוף במייל

יש לך מה להגיד על הכתבה?

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

הפייסבוק שלנו מתעדכן על בסיס יומי. עקבו אחרינו: