סיכום גמר נבחרות הנשים באליפות אירופה

Share on facebook
שיתוף בפייבוק
Share on twitter
שיתוף בטוויטר
Share on whatsapp
שיתוף בווטסאפ
Share on email
שיתוף במייל
במידה ולא יצא לכם לראות את הגמר, המלצה שלי: תפסיקו לקרוא וצפו בשידור המלא של ה BBC
אך אם אין לכם שעתיים פנויות, הנה הסיכום:

הפודיום באליפויות אירופה האחרונות היה לרוב תמהיל של רוסיה, רומניה, ומדינה תורנית אחרת. הצרפתיות זכו לחלוק את הפודיום ב 2008 כשהתחרות נערכה בצרפת. הבריטיות היו שם פעם אחת ב 2010, כשהאליפות נערכה במגרש הביתי בבירמינגהם (קצת מטריד לא?) ושנתיים לאחר מכן היו אלה האיטלקיות שהצטרפו לפודיום (התחרות נערכה בבריסל)
השנה, על פי תוצאות מתחרויות גביע העולם ולאחר לקיחה בחשבון את דו"ח הפציעות, היה ברור שהמניה הבריטית בעליה והן מועמדות לחלוק את הפודיום עם הרומניות והרוסיות.
המוקדמות איששו את ההימור הזה, ולקראת הגמר כבר היה ברור שצפויה לנו תחרות מרתקת, צמודה ומותחת. והגמר לא איכזב.
בחודשים לקראת התחרות רוסיה סבלה ממכת פציעות שהפילה אחת אחת את הכוכבות. קודם היתה זאת קסניה אפאנסייבה, וממש לפני התחרות ויקטוריה קומובה, שנאלצו לצפות באליפות מהבית. רוסיה נאלצה לשלוח את מוסטפינה הנצחית מלווה בנבחרת צעירה וחסרת נסיון. הבריטיות הראו פוטנציאל אדיר, אך גם הרבה חוסר יציבות בתחרויות סבב גביע העולם, כולל כמות מטרידה של נפילות מהמקבילים – המכשיר שנחשב האס שלהן. ואילו הרומניות נראו מצוין והגיעו כפייבוריטיות לתחרות, עם יורדאקה בכושר אולימפי, בולימאר שהחלימה מפציעה ונראתה טוב מאד, וכמה צעירות מבטיחות שיחד היו אמורות לתת נוקאאוט בקורה ובקרקע.
לאחר המוקדמות נקודה וחצי הפרידו בין המקום הראשון והשלישי, פער קטן מאד במושגים של תחרות נבחרות. הבריטיות הפתיעו והעפילו לגמר מהמקום הראשון. הן אמנם הפציצו על המכשיר החזק שלהן – המקבילים, אך ספגו נפילה בקורה, כך שהן הותירו עוד מקום לשיפור בגמר.
הרומניות נהנו מהופעות טובות של יורדאקה ובולימאר, אך איבדו נקודות רבות מטעויות של הצעירות – שתי נפילות של מונטאנו בקורה ובקרקע, ונפילה של סאטנילה מהמקבילים.
והרוסיות נתנו הופעה מרשימה, עם הופעות טובות ממוסטפינה וחארנקובה, סבבים מצוינים על המקבילים והקורה, אך סבב חלש מאד על הקרקע, כולל 11.9 מספירידונובה. החשש היה שחוסר הנסיון עלול להכריע.
עם פערים מזעריים בין המובילות, גם הרוסיות, גם הרומניות וגם הבריטיות בוודאי האמינו שהן יכולות לקחת את הגמר. עבור הבריטיות המפתח היה סבב מושלם על המקבילים, וללא טעויות על שאר המכשירים. עבור הרומניות סבב מושלם על הקורה היה המפתח, והרוסיות היו צריכות תחרות ללא טעויות בכלל בשביל לאיים על הזהב, ובשביל לסיים לפני הבריטיות (במידה והרומניות לא יותירו מקום בראש הפודיום.)
הרומניות התחילו מצוין בקפיצות, כולל שלושה יורצ'נקו דאבל מצוינים והמשיכו חלש (אבל צפוי) במקבילים – המכשיר הבעיתי שלהן – ומה שמונע מהן להתקרב לאמריקאיות או לסיניות בתחרויות גדולות. הן הובילו בתום הסיבוב השני. הרוסיות התחילו מצוין על המקבילים, עם שתי תוצאות מעל 15(!) ממוסטפינה ומספירידונובה, אך סבלו מנפילה (שוב של ספירידונובה) מהקורה שהתחילה לסדוק את סיכויהן לזהב, אך עדיין הותירה אותן במרחק עשיריות בודדות מהרומניות. הבריטיות התחילו באופן בינוני את התחרות, עם ציוני ביצוע חלשים על הקורה, (בסביבות ה 8.0-8.2) והופעה חלשה במיוחד של רובי הארולד בקרקע. לאחר שני הסבבים הראשונים, הרומניות בראש, הרוסיות במקום השני במרחק נגיעה, ואילו הבריטיות שלישיות בפער מדאיג.
סבב מפואר לרוסיות על המקבילים, כולל התרגיל הזה מדריה ספירידונובה, השאיר אותן אופטימיות

תרגיל חזק מקלאודיה פראגאפונה הבריטית השאיר להן תקווה

ואז הגיע הסיבוב השלישי – הרומניות על מכשיר המפתח – הקורה. הן יודעות שהמכשיר האחרון שלהן – הקרקע – הוא מכשיר חזק עבורן ולא מסוכן. שלוש הופעות טובות על הקורה, והן יכולות לרקוד כל הדרך לראש הפודיום.
לרוסיות היו הרבה יותר סיבות לדאוג – מוסטפינה עשתה את שלה בקורה ובמקבילים, ובקרקע הן נתונות בחסדיהן של מתעמלות צעירות, פחות מוכרות לשופטים, ויותר נוטות לטעויות של לחץ.
הבריטיות בוודאי היו מאוכזבות משני הסבבים הראשונים – אבל הן יכולו לבנות על שלושה יורצ'נקו דאבלים טובים, ולהגיע למכשיר המפתח שלהן שבו הן ידעו שהן יכולות לסגור גם פער של נקודה או שתיים אם צריך.
הרומניות עמדו בלחץ וסיפקו שלושה תרגילים יפים על הקורה. כאן אפשר לציין את דיאנה בולימאר – היא לא הגיע ולא יצאה מסופיה ככוכבת עטורת מדליות, היא לא רשמה תוצאות של 15+, אבל היא עלתה ראשונה לקורה, היתה איתנה כסלע ופתחה את הדלת לעוד שני תרגילים טובים של מונטאנו ויורדאקה. זה מה שנסיון נותן, והרומניות ניצלו את זה בשביל להבטיח את הזהב כבר אחרי הסבב השלישי.
בולימאר עומדת בלחץ ומספקת את הסחורה על הקורה בגמר הקבוצתי 

אצל הרוסיות העניינים לא השתפרו, ואפילו ללא טעויות גסות, הן ביצעו שלושה תרגילים עם דרגות קושי מעט נמוכות מהרגיל שלהן, וויתרו על המון עשיריות בנחיתות לא טובות, צעדים, ויציאה מהשטח פה ושם, ועוד טעויות של מתעמלות חסרות נסיון.
אלה סוסניצקאיה בתרגיל טוב בקרקע, אך היא מאבדת לפחות חמש עשיריות שהרוסיות היו מאד צריכות…

אצל הבריטיות מצב הרוח השתפר מאד בקפיצות, עם שלוש קפיצות יפות, כולל זו של רבקה טאני

לפני הסיבוב האחרון, הרומניות כבר כמעט הבטיחו את הזהב. הבריטיות סגרו את הפער מהרוסיות, והובילו עליהן בעשיריות ספורות. הרוסיות עברו לקפיצות, מכשיר בטוח שהבטיח להן 43-44 נקודות. הבריטיות לעומת זאת עברו למכשיר שמצד אחד הוא החזק שלהן, ומצד שני הכי פחות יציב. פוטנציאל הניקוד שלהן על המקבילים נע בין 40 ל 45, כאשר הן מבצעות תרגילים מהקשים בעולם, עם המון עזיבות מקוריות – אך גם הראו לא מעט נפילות בתחרויות ההכנה. שתיים מהכוכבות שלהן, רובי הארולד ובקי דאוני העפילו שתיהן לגמר אליפות העולם האחרונה על המקבילים – ושתיהן נפלו בו וסיימו אחרונות. אז המתח היה בשיאו.
הרומניות, כצפוי, שייטו לזהב בלי בעיות, והוסיפו סיבוב חזק על הקרקע ולקחו את המדליה בפער גדול.
יורדאקה בתרגיל האחרון בגמר הקבוצות, ידעה שהיא רק צריכה לנחות על הרגלים

הרוסיות, שסבלו מבעיות פציעה קשות, הכניסו ברגע האחרון את מוסטפינה לסבב הקפיצות, על אף פציעה קלה בקרסול. הן ספרו יורצ'נקו בורג בודד של מריה חארנקובה, קפיצה מאד יפה אבל בעלת דרגת קושי נמוכה מדי לגמר כזה. מוסטפינה שמרה על הקרסול שלה, וכופפה גם את הברך וגם את הירך יותר מבדרך כלל (אחזקת הגוף שלה בעת התברגות היא נושא בעייתי). הקפיצה עדיין קיבלה ציון גבוה למדי, והשלימה סבב טוב בקפיצות לרוסיות, שלא נותר להן לחכות ולקוות שהבריטיות תמעדנה במקבילים
יש דברים שהשופטים פחות שמים לב אליהם כשקוראים לך מוסטפינה

ואז הגיע ההיילייט של התחרות – הסבב הבריטי על המקבילים.
אחת אחרי השניה, עלו הטוענות לכתב של בת' טוודל והציגו תרגילים מרהיבים הכוללים כמות עצומה של אלמנטי תעופה הכרוכים בסיכון רב.
ראשונה עלתה רובי הארולד, שעד עתה סבלה מתחרות בינונית מאד ובוודאי היתה מאוכזבת מעצמה. התרגיל שלה היה קריטי, שכן נפילה היתה יכולה לעלות לבריטיות במדליה הכסף.
הארולד עלתה ראשונה, והציגה תרגיל יפהפה, כולל אלמנט הזוכהולד שהיא היחידה שמבצעת אותו כמעבר מהבד העליון לתחתון.

אחריה עלתה רבקה טאני, שהשתפרה פלאות על המקבילים מאז הגיחה לשורות הסניור באולימפיאדת לונדון.
תרגיל מעופף, עם המון עזיבות וקומבינציות מקוריות, וכמעט ללא שגיאות

ושלישית, כבר מריחה את מדלית הכסף ואת ההישג ההיסטורי עלתה בקי דאוני, והתעופפה לה עם שני שפושניקובות ושתי עזיבות ממשפחת הטקאצ'ב מחוברות לאלמנטים אחרים – תרגיל מסוכן ומרהיב בו זמנית, והפעם היא רכבה על הגל ונשארה על המכשיר, ועם הנחיתה ידעה שהבריטיות השאירו אבק לרוסיות.

וכך הסתיימה האליפות –
הרומניות שהגיעו הכי מוכנות ראשונות, הבריטיות שעמדו בלחץ ועל אף שנהנו מחולשה של הרוסיות, גם הציגו סבב מקבילים שהיה יכול להתחרות גם עם האמריקאיות והסיניות וסיימו שניות, והרוסיות סבלו מגל פציעות לפני האליפות, ועל אף שהראו פוטנציאל לקראת ריו מהצעירות, סיימו במקום השלישי.
עוד ראוי לציין את הגרמניות, שעם סופי שיידר וקים בואי הציגו סבב מקבילים מרשים משלהן, שהעמיד אותן במקום השני, בין הבריטיות לרוסיות על המכשיר.
סופי שיידר, גרמניה

Share on facebook
שיתוף בפייסבוק
Share on twitter
שיתוף בטוויטר
Share on whatsapp
שיתוף בווטסאפ
Share on email
שיתוף במייל

יש לך מה להגיד על הכתבה?

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

הפייסבוק שלנו מתעדכן על בסיס יומי. עקבו אחרינו: