"זה יהיה ביום שני", אומרת צ'וסוביטינה על הפרישה שלה מהתעמלות

Share on facebook
שיתוף בפייבוק
Share on twitter
שיתוף בטוויטר
Share on whatsapp
שיתוף בווטסאפ
Share on email
שיתוף במייל

"אני לא יודעת באיזה שבוע, באיזה חודש או באיזו שנה – אבל זה יהיה ביום שני".

מה עדיין לא נאמר על אוקסנה צ'וסוביטינה, המתעמלת התחרותית הותיקה בעולם כיום שביום ראשון תעלה על משטח התחרויות באולימפיאדה מספר 7 שלה? בראיונות בתקשורת בעיקר מתפעלים מחוש ההומור המפותח שלה. מסתבר שצ'וסו (41) אמנם מבוגרת לענף שבו מגיעים לשיא בגילאי העשרה, אבל ייתכן מאוד שדווקא בתחרות "המתעמלת השטותניקית והצעירה ביותר ברוחה" – היא לוקחת את הזהב.

בראיון לאתר ESPN מספרת עוזרת המאמנת שלה, סבטלנה בוגינסקיה- מתעמלת עבר עם רקורד מפואר ביותר משל עצמה וחברתה של צ'וסוביטינה לנבחרת האולימפית של ברצלונה 1992, על צ'וסו האחרת, זו שלא יוצא לנו לראות בתחרויות. "היא תמיד מתבדחת ומותחת את כולם", אומרת בוגינסקיה. "אנשים שמעולם לא פגשו אותה מופתעים מכמה שהיא מצחיקה. אנחנו חולקות חדר בריו, ואם אני מכבה את האור והולכת לישון לפניה היא צועקת לי – כן כן, הסבתא הזקנה צריכה ללכת לישון". בוגניסקיה מבוגרת מצ'וסו בשנתיים בלבד, אגב.

באשר למטרות שלה באולימפיאדת ריו, צ'וסו מתבדחת גם על זה. "אני כבר לא צעירה, אתם יודעים. אז המטרה שלי היא קודם כל להצליח להגיע לברזיל. שבועיים זה הרבה זמן, הכל יכול לקרות" (הראיון נערך שבועיים לפני נסיעתה לריו). "אחרי שאגיע, נראה מה המטרות".

צחוק בצד, צ'וסוביטינה מתכוונת לבצע באולימפיאדה את אחת הקפיצות הקשות בעולם, הפרודונובה – קפיצת ידיים אל השולחן וביצוע 2 סלטות לפנים. אלמנט בדרגת קושי 7, שאם תבצע כראוי – עשוי לשלוח אותה אל דוכן המדליות. אפילו אלופת העולם סימון ביילס, מי שעשויה לסיים עם הכי הרבה מדליות בריו, לא מעיזה לנסות את הקפיצה הקשה והמסוכנת הזאת – "אני לא מנסה למות", ענתה ביילס לכתבת של הניו יורקר כשנשאלה אודות הקפיצה באחד הראיונות. כן, קפיצת הפרודונובה מכונה "קפיצת המוות" – לא פחות ולא יותר. ביצוע שגוי שלה עלול להוביל לנחיתה על הגב ולפציעה קשה במקרה הקל ונכות או אפילו מוות במקרה הקשה.

הנה הקפיצה אותה צ'וסוביטינה ביצעה בתחרות בטורקיה השנה והעניקה לה את מדליית הזהב עם הניקוד 15.6:

https://www.youtube.com/watch?v=FP6tZTYjMrI

אז מה גורם למתעמלת שאפילו הבן שלה, אלישר בן ה-16, כבר הגיע לגיל של מתעמלות שיתחרו איתה השנה בריו? כשבאמתחתה אינספור מדליות אישיות ביניהן גם כאלה מאליפויות עולם ואולימפיאדות, נראה שהאהבה לספורט היא מה שמחזיקה אותה בענף. אהבה טהורה להתעמלות מכשירים. ויחסית לשאר המתחרות, שמבלות ימים כלילות באולם ההתעמלות במיוחד לפני תחרויות גדולות ומקדישות את כל זמנן ומרצן לספורט התובעני הזה, צ'וסוביטינה מרשה לעצמה להרפות ולהתאמן בין שעתיים לשלוש שעות ביום בלבד בצורה כזאת שעדיין תישאר בשיאה. האיזון בין חייה האישיים לבין האימונים הוא בריא, לדבריה, והיא מצליחה לבלות הרבה זמן בבית עם בעלה ובנה. "אני לא צריכה הרבה אימונים פיזיים", היא אומרת. "אני עושה המון אימונים מנטליים. יש לי זכרון שרירי שהגוף שלי פיתח עם השנים. אני מדמיינת איך האלמנט צריך להיעשות וכשאני מגיעה לאולם – כל ההכנה המנטלית שעשיתי בזמן ארוחת הבוקר מתבטא באימון, אני יודעת בדיוק איך לקפוץ, לאיזה גובה אני צריכה להגיע ואיך אני צריכה לנחות כדי לקבל ציון ביצוע טוב יותר".

צ'וסוביטינה באליפות העולם, 2015
צ'וסוביטינה באליפות העולם, 2015

כששואלים אותה על פרישה, כפי שכבר הבנתם מהכותרת, לצ'וסוביטינה אין בעיה לדבר על הנושא – אבל היא לעולם לא תספק תשובה סופית וברורה, מהסיבה הפשוטה – היא בעצמה כנראה עוד לא יודעת מתי יגיע הרגע שתניח את המגנזיום בצד. באולימפיאדת לונדון, לפני 4 שנים, הודיעה לכולם שאלו יהיו המשחקים האחרונים שלה אבל מהר מאוד חזרה בה – "בלילה הודעתי על הפרישה, ובבוקר כשקמתי שיניתי את דעתי", היא מספרת בסגנון הצ'וסוביטיני המאפיין אותה. "בבוקר הבנתי שלא השגתי את כל מה שרציתי באולימפיאדה (מקום חמישי בגמר הקפיצות), והרגשתי שאני עדיין יכולה להמשיך קצת. לכן המשכתי להתאמן לקראת אולימפיאדה נוספת – כי אני יכולה לעשות יותר".

מתבקש שרגע לפני ריו מחפשים המגזינים והעיתונים החשובים בעולם סיפורים מעניינים על הספורטאים האולימפיים. ענף ההתעמלות הוא אמנם אחד הפופולריים בכל אולימפיאדה, אבל בארבע השנים בין לבין המשחקים הוא "זוכה" לשקט תעשייתי והסיקורים על הענף הם מעטים. הסיקור הנקודתי פעם בארבע שנים עושה עוול למתעמלות, שמקדישות ברוב המקרים כעשר שנים מחייהן לענף ומתאמנות בכל יום, כמעט ללא חופשים ולבסוף שומעים רק על המעטות ביותר שמצליחות להעפיל למשחקים. במקרה של צ'וסוביטינה, אם עושים חשבון פשוט, היא מקדישה את חייה לענף כבר 24 שנים – וזה עוד בלי שסופרים את השנים שלפני הגעתה לאולימפיאדה הראשונה ב-92', השנים בהן למדה את הבסיס ופיתחה את המיומנויות הדרושות למתעמלת מכשירים.

וכחלק מהסיפורים שהתקשורת מחפשת לקראת המשחקים, צ'וסו מעוררת עניין רב לא רק בקרב כתבות על מתעמלות אלא כספורטאית אולימפית שגילה מבוגר יחסית לכלל המתחרים (להזכירכם, המתעמלת ה"מבוגרת" ביותר במשלחת הישראלית היא רוכבת האופניים שני בלוך בת ה-37 – צעירה ב-4 שנים מצ'וסוביטינה). בחודש שעבר הקדיש המגזין היוקרתי ELLE כתבה גדולה ומפרגנת על צ'וסוביטינה ובוגינסקיה והקשר ביניהן שהתפתח עם השנים. הראיון נעשה דרך סקייפ. צ'וסוביטינה התאמנה בארה"ב לקראת ריו, שם בוגינסקיה חיה כבר הרבה שנים. "הכרנו בעידן הדינוזאורים", עונה צ'וסו לשאלה של המראיינת בהקשר לתחילת ההיכרות של השתיים. זה היה במוסקבה בשנת 1990 אז צ'וסו בת ה-15 הגיעה למרכז האימונים הלאומי לקראת תחרות גדולה. בוגינסקיה בת ה-17, "הברבור הבלארוסי" כפי שכונתה בזכות גובהה והסגנון האלגנטי שלה, כבר היתה עמוק במגרש של הגדולים כשמאחוריה 2 מדליות זהב מאולימפיאדת סיאול 88' והתואר אלופת העולם בקרב-רב לשנת 1989. צ'וסוביטינה הטירונית מספרת שהיא פחדה לנשום לידה, ועד לאותו מפגש היא ראתה אותה רק בטלוויזיה. שנתיים לאחר מכן הן כבר התחרו יחד תחת הקבוצה המיוחדת שנקראה Unified Team והורכבה ממתעמלות ברית המועצות לשעבר. הן לקחו את הזהב הקבוצתי.

צ'וסוביטינה באליפות ישראל הפתוחה ,2015
צ'וסוביטינה באליפות ישראל הפתוחה ,2015

לאחר המשחקים ההם, דרכיהן של השתיים נפרדו למספר שנים והן אף הפכו ליריבות אחת של השניה כאשר אוזבקיסטן ובלארוס קיבלו עצמאות וכל אחת ייצגה את מדינתה. אבל תחרות לחוד וחברות לחוד – מחוץ למשטח, בנות הקבוצה המאוחדת של 92' שנשארו בענף והגיעו לאטלנטה 96' שמחו להיפגש שוב ונהנו מבילויים משותפים. אבל רק בשנת 2000 הקשר של השתיים הפך לבלתי נפרד – כאשר הן שוב נפגשו במשחקים האולימפיים, הפעם בסידני: צ'וסו כמתחרה ובוגינסקיה כנציגה של חברת קוקה-קולה. היה להן נושא משותף לדבר עליו, שתיהן הפכו לאמהות צעירות שנה לפני כן. כידוע, בנה של צ'וסו חלה כשהיה תינוק והיא נאלצה לעבור לגרמניה כדי לאפשר לו טיפול טוב, מה שהסתבר כהחלטה נכונה כמה שנים לאחר מכן, כשבנה הבריא לגמרי. את ההתעמלות היא לא זנחה והמשיכה להתאמן תחת דגל גרמניה, אז גם זכתה לראשונה במדלייה אולימפית אישית, כסף בקפיצות בבייג'ין 2008:

צ'וסו מספרת שהיא זאת ששיכנעה את חברתה הוותיקה לאמן אותה. בתחילה, בוגינסקיה לא חשבה שזה יצליח בגלל המרחק הגאוגרפי – היא חיה בטקסס עם בעלה ושני ילדיה, וצ'וסו התאמנה באותה תקופה לסירוגין בגרמניה ובאוזבקיסטן. "אני פשוט ממש צריכה שותפה לדרך, מישהי שאני מכבדת ומעריצה", אמרה לבוגינסקיה – ולמשפט הזה היא כבר לא יכלה לסרב. כיום צ'וסו מתאמנת לבדה באוזבקיסטן, ומדי פעם מגיעה לארה"ב להתאמן עם בוגינסקיה. "כשאתה מתאמן לבד כל הזמן מגיע תורך", היא אומרת כשמספרת על האימונים היעילים שלה. "היא פשוט עושה את התרגילים אחד אחרי השני", מוסיפה בוגינסקיה, "אנחנו מצלמים את הביצועים כדי שתראה את השגיאות אבל לא מעמיסים הרבה על הגוף שלה".

ומה בוגינסקיה אומרת על כך שצ'וסו ממשיכה להתאמן ולהתחרות כל הזמן הזה, 20 שנה לאחר שהיא בעצמה פרשה מקריירת התעמלות ארוכה מהממוצע? "לפעמים אני רוצה שהיא תחיה חיים נורמליים", היא מגלה, "אבל בעצם נראה לי שבשבילה חיים נורמליים זה להיות באולם ההתעמלות".

אוקסנה צ'וסוביטינה תתחרה במוקדמות הנשים בריו ביום שבת, 7.8.16, כחלק מקבוצת מיקס מספר 7 שתעלה על המשטח בבית 1 בשעה 15:45 שעון ישראל. בהצלחה!!!

ללו"ז המלא וזמני השידורים החיים של אולימפיאדת ריו – לחצו כאן.

Share on facebook
שיתוף בפייסבוק
Share on twitter
שיתוף בטוויטר
Share on whatsapp
שיתוף בווטסאפ
Share on email
שיתוף במייל

יש לך מה להגיד על הכתבה?

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

הפייסבוק שלנו מתעדכן על בסיס יומי. עקבו אחרינו: