״מה אם אפול?״… הו, יקירתי, אבל מה אם תרחפי?

Share on facebook
שיתוף בפייבוק
Share on twitter
שיתוף בטוויטר
Share on whatsapp
שיתוף בווטסאפ
Share on email
שיתוף במייל

הציטוט הזה, שלקוח מפואמה קצרה של ארין הנסון ותורגם מאנגלית, מקבל משמעות חזקה ומוחשית כאשר מקשרים אותו להתעמלות. כשעולים לתרגיל בתחרות יודעים המתעמלים שאחד מהשניים עשוי לקרות – הם עלולים למעוד באלמנט מסוים, או שהם יצלחו את כל הפסים לאחר שיתעופפו באוויר ויחזרו לקרקע בצורה מושלמת על שתי הרגליים.

ככל שהתרגיל כולל אלמנטים קשים יותר, כך גם גדל הסיכון שלוקחים – אך בהתאם לכך גם גדל הסיכוי לרחף באוויר כל הדרך אל הפודיום אם התרגיל עובר בשלום.

לציון סיום תחרויות התעמלות המכשירים בריו, החלטנו למנות כאן את המתעמלים והמתעמלות שהצליחו לעשות את הבלתי יאומן ולסיים את ערב הגמרים על המכשירים הבודדים על הפודיום, כאשר חלקם גם עושים היסטוריה למדינתם בעצם השגת המדליה ואחרים מגיעים למעמד לאחר הרבה מפלות שחוו בעבר. בעוד המתחרים החזקים והפייבוריטים על כל מכשיר עלו עם המחשבה של ״הכל או כלום״ – כלומר, נפילה מהמכשיר משמעותה הפסד, כל מי שברשימה הבאה עלה להתחרות בגמר בידיעה שבשבילו מדובר ב״הכל או לא קרה כלום״, כי לעומת אותם מתחרים חזקים וקשים שהתמודדו לצדם – מהם לא באמת ציפו שיהיו אלה שיענדו את המדליה בסופו של יום.

דייגו היפוליטו, ברזיל

היפוליטו בן ה-30 הגיע לריו כשמאחוריו שתי אולימפיאדות מאכזבות לאחר שבמשך השנים חיזק את מעמדו כאחד המתעמלים הטובים בענף על מכשיר הקרקע. כשהגיע לבייג׳ין 2008 כאלוף העולם, הוא סיים ראשון במוקדמות ובגמר עשה תרגיל נהדר – אך התרסק בפס האחרון שלו. את הדמעות בראיון שקיים לאחר הגמר הוא לא הצליח להחזיק. ארבע שנים לאחר מכן, בלונדון 2012, הוא נחל אכזבה כבר בתחילת התחרויות כאשר ביום המוקדמות נפל בתרגיל הקרקע ולא העפיל לגמר. לריו הוא הגיע עם מטרה אחת. כלומר, שתי מטרות- גם לא ליפול בתרגילים וגם לסיים על הפודיום במגרש הביתי. הוא השיג את שתיהן ועלה לקבל את מדליית הכסף האולימפית המיוחלת.

הנה קטע וידאו שרץ בפייסבוק ומציג את הדרך של היפוליטו למדליה:

 

ארתור מריאנו, ברזיל

marianoמי שעלה על הפודיום לצד היפוליטו באופן מפתיע ביותר הוא חברו לנבחרת, ארתור מריאנו, שאת המוקדמות סיים במקום השמיני – האחרון להעפיל לגמר. הוא לא היה מועמד חזק למדליה, במיוחד בשל ציון דרגת הקושי שלו שהיה נמוך לעומת הפיינליסטים האחרים אך גם בגלל שאף אחד לא ציפה לראות אותו על הפודיום כאשר איתו מתחרים תותחים כבדים כמו קוהיי אצ׳ימורה האלוף האולימפי בקרב-רב, קנזו שיראי  אלוף העולם המכהן על המכשיר, סאם מיקולק שהעפיל לגמר מהמקום הראשון ומקס ויטלוק שמספר ימים לפני כן גרף את מדליית הארד בקרב-רב ומחזיק גם בתואר סגן אלוף העולם על הקרקע. אבל, בגמר אולימפי כמו בגמר אולימפי, הגלגל עשוי להתהפך לגמרי – ומריאנו, שהעלה את דרגת הקושי בתרגיל וקיבל ציון ביצוע זהה להיפוליטו, סיים עם הארד.

ג׳וליה שטיינגרובר, שוייץ

שטיינגרובר דווקא כן היתה אחת הפייבוריטיות לסיים בין הראשונות בגמר הקפיצות בריו – בעיקר לפני שהתחרויות החלו. אולם כאשר נסגרה רשימת העולות לגמרים נראה היה שהקרב הולך להיות קשה וצמוד. אוקסנה צ׳וסוביטינה הגיעה רעבה מאוד למדליה באולימפיאדה השביעית ואולי האחרונה שלה, עם קפיצת הפרודונובה הקשה בעולם. דיפה קרמקאר, המתעמלת ההודית הראשונה שהעפילה לתחרויות אולימפיות בהתעמלות אי פעם, רצתה גם היא מדליה היסטורית לאחר שהצליחה להתברג לגמר וכולם ידעו שגם היא מסוגלת לנחות את הפרודונובה ביום מוצלח. הונג און ג׳ונג הצפון קוריאנית העפילה לגמר כשהיא אחת הפייבוריטיות למדליה לאחר שבבייג׳ין זכתה בזהב על המכשיר ומשנת 2013 לא פיספסה אף מעמד של פודיום בכל אליפות עולם. אם זה לא מספיק, היא נצפתה באימונים מבצעת יורצ׳נקו טריפל בורג, קפיצה קשה שעוד לא הוצגה בהצלחה בתחרות בינלאומית גדולה. אך בגמר היא לא הצליחה לסיים את הבורג השלישי מה שהוריד לה את ציון דרגת הקושי וגרם לכך שסיימה שישית בלבד. מתחרה קשה נוספת של שטיינגרובר בגמר הקפיצות היתה מריה פסקה – אלופת העולם המכהנת על המכשיר, ואם כל אלו לא מספיק מאיימות – התחרתה בו גם סימון ביילס, שסיימה ראשונה במוקדמות וידעה שהזהב שלה אם רק תנחת על הרגליים בשתי הקפיצות המצויינות שלה.
את הזהב קיבלה כצפוי ביילס ופסקה זכתה בכסף. שטיינגרובר, שביצעה שתי קפיצות מצויינות עם ציון ביצוע של מעל 9 בכל אחת מהן – סיימה שלישת ועלתה לקבל את מדליית הארד שהיא כל כך רצתה במשך הקריירה המוצלחת והארוכה שלה.

 

😍 #thankyou

A photo posted by Giulia Steingruber (@giulia_steingruber) on

 

סופי שדר, גרמניה

שדר העפילה לגמר המקבילים מהמקום השישי. הישגים גדולים על המכשיר בזירת ההתעמלות הבינלאומית לא היו לה עד אותו ערב מלבד זכייה במדליית כסף במשחקי אירופה של 2015. היא ידעה שהיא מתחרה חלשה ביחס לאחרות – גבי דגלאס האלופה האולימפית של 2012 למשל, הגיעה לריו בדיוק בשביל הגמר הזה. דריה ספירידונובה ומדיסון קושיאן העפילו אליו כשהן מחזיקות בתואר אלופות העולם על המכשיר, אליזבת זייץ חברתה של שדר לנבחרת גרמניה סיימה את המוקדמות במקום השלישי והאלופה האולימפית מ-2012, אליה מוסטפינה, הגיעה לגמר במטרה לשמור על התואר שלה.
מוסטפינה עשתה זאת וסיימה עם הזהב כאשר קושיאן הוכתרה כסגניתה. דגלאס לעומת זאת, סיפקה תרגיל בינוני עם שגיאות גדולות וספירידונובה נפלה באחד המעברים. כל אלו שיחקו לטובתה של שדר שסיימה עם 15.566 ומדליית הארד.

סרטונים רשמיים מהתחרויות בריו עוד לא עלו לרשת, אך אפשר לראות את התרגיל של שדר כפי שביצעה אותו באימון הפודיום בריו:

 

סאנה ווברס, הולנד

סיפור הסינדרלה של תחרויות התעמלות המכשירים שייך ללא ספק לסאנה ווברס. המתעמלת ההולנדית שהגיעה לאולימפיאדה ראשונה לאחר קריירה ארוכת שנים, עשתה זאת ביחד עם אחותה התאומה ליקה ואביהן שמאמן אותן. ריו סיכמה בשבילן ובשביל הנבחרת ההולנדית כולה שנה מופלאה – לאחר שהעפילו למשחקים באופן אוטומטי כנבחרת מלאה כבר באליפות העולם – המשיכו לספק תחרות טובה גם במוקדמות כשסיימו במקום השמיני והתברגו לגמר הקבוצתי. ליקה הצליחה להעפיל לגמר הקרב-רב וסאנה העפילה לגמר הקורה. למרות שבאליפות העולם סיימה כסגנית האלופה על המכשיר, היא ידעה שבאולימפיאדה יהיה לה הרבה יותר קשה לחזור על ההישג. ראשית, בגלל שביילס התחרתה מולה והיא מגיעה לגמר לאחר שכבר זכתה בשלוש מדליות מוזהבות במשחקים. שנית, תתחרה לצדה מתעמלת צעירה וחזקה נוספת מהנבחרת האמריקאית שאף סיימה שנייה במוקדמות – לורי הרננדז. בנוסף, קטלינה פונור, הנציגה היחידה מרומניה, העפילה לגמר ולא התכוונה לוותר כל כך מהר על מדליה אולימפית לאחר שפיספסה אותה ארבע שנים לפני כן בצורה כל כך כואבת, כשאלי רייזמן קיבלה ציון זהה לה ועלתה בסופו של דבר לקבל את מדליית הארד בעקבות שובר שוויון. מתמודדת נוספת שווברס ידעה שעשויה לאיים על מיקום בפודיום היא פלאביה סרייבה הברזילאית שרצתה להיות נציגת הנשים שמביאה מדליה אצלה בבית. המזל של ווברס היה שהיא עלתה להתחרות אחרי ביילס. למה? כי ביילס ביצעה שגיאה שוות ערך לנפילה וסאנה הבינה שהיא קיבלה את הזדמנות חייה. היא הרשתה לעצמה להוריד מדרגת הקושי של התרגיל ולהתרכז בביצוע טוב – וזה השתלם לה. 15.466 מצויין הקפיץ אותה הישר לראש הטבלה, שם הצליחה להישאר עד אחרונת המתחרות. פונור ביצעה תרגיל בינוני מינוס וסיימה שביעית, סרייבה לא הצליחה לשחזר את התרגיל המצויין שלה מהמוקדמות, ביילס סיימה שלישית למרות הנפילה והרננדז, למרות תרגיל מוצלח – קיבלה ציון נמוך מווברס וסיימה עם מדליית הכסף. התרגיל הנפלא של ווברס סיפק לה גם את מדליית הזהב החלומית וגם הכניס אותה לספרי ההיסטורית בארצה – כשהיתה למתעמלת ההולנדית הראשונה שזוכה במדליה אולימפית מאז, שימו לב, 1928!

את התרגיל הזוכה של ווברס אפשר לראות כאן.

דנאל לייבה, ארה״ב

14046118_1232247633460745_4378446990319738532_nלייבה זכה בשתי מדליות כסף בליל הגמרים האחרון של ריו – במקבילים ובמתח. מדובר בשני המכשירים החזקים שלו בהם זכה בעבר במדליות באליפויות עולם. אז למה הוא נכנס לרשימה?
ובכן – לייבה בכלל לא היה אמור להתחרות באולימפיאדה, אך נכנס לנבחרת ברגע האחרון לאחר שהמתעמל ג׳ון אורוזקו נאלץ לפרוש מהנבחרת עקב פציעה ולייבה שהיה אחד המחליפים נכנס לתמונה. בראיון איתו סיפר שהתאכזב מאוד כשלא בחרו בו לנבחרת ושמח שבסוף כן יצא לו להתחרות, אך היה רוצה שזה לא יהיה על חשבון מתעמל אחר. לייבה עלה לגמר המקבילים מהמקום הלפני אחרון וסיים עם מדליית הכסף. בגמר המתח, שהתקיים כשעה מאוחר יותר, הוא הוגרל להתחרות שמיני ובעצם היה המתעמל האחרון בהחלט שמתחרה בריו. גם בגמר הזה הוא סיים עם מדליית הכסף – הישגים מרשימים למי שכמה ימים לפני פתיחת המשחקים לא חשב שיעלה להתחרות.

אמי טינקלר, בריטניה

טינקלר היתה המתעמלת הבריטית היחידה שהעפילה לגמר אישי על מכשיר בריו. נבחרת הנשים של בריטניה נחלה במשחקים אכזבה אחרי אכזבה החל מיום המוקדמות הראשון שם מתעמלת אחת בלבד, אלי דאוני, הצליחה להעפיל לגמר הקרב-רב ממקום נמוך וגם בגמר עצמו סיפקה תחרות בינונית וסיימה במקום ה-13 בלבד. גם מהגמר הקבוצתי הבריטיות יצאו מאוכזבות. הן הגיעו אליו לאחר שבאליפות העולם האחרונה סיימו במקום השלישי אך בריו לא הצליחו לשחזר את ההצלחה וסיימו במקום החמישי בלבד מתוך שמונה נבחרות. טינקלר היתה התקווה האחרונה של הבריטיות למדליה, בגמר האחרון של הנשים – הקרקע. את המקום הראשון והשני כולם ידעו מי עשויות לתפוס והן באמת עשו זאת – ביילס גרפה את מדליית הזהב הרביעית שלה במשחקים והחמישית בסך הכל בריו ורייזמן סיימה מעט אחריה עם הכסף. התחרות האמיתית היתה על המקום האחרון בפודיום. ג׳וליה שטיינגרובר, שחודשיים לפני כן הוכתרה כאלופת אירופה על הקרקע, היתה בין המועמדות לארד אך כשלה פעמיים במהלך התרגיל וסיימה אחרונה. מאי מורקמי היפנית ויאנג וונג הסינית לא הרשימו במיוחד והיחידה שהיוותה בסופו של ערב איום על טינקלר היתה ונסה פרארי, התקווה הריאלית היחידה של איטליה למדליה שעלתה לגמר מהמקום השלישי במוקדמות. פרארי הוגרלה להתחרות אחרונה וטינקלר ידעה בשלב הזה שתרגיל טוב של ונסה עשוי לדחוק אותה אל מחוץ לפודיום. המתח נשמר עד הדקות האחרונות וטינקלר הבינה שהארד שלה ברגע שהוצג הציון של פרארי שהיה מעט נמוך יותר. כמי שעלתה למוקדמות מהמקום השישי ועל כתפיה מונחות טיפות הכבוד האחרונות של הבריטיות, אפשר לתאר כמה טינקלר שמחה מההופעה הנהדרת שלה בגמר ומהמדליה המתוקה שהשיגה.


 

כל הדוגמאות שהזכרנו, שקרו בטווח של שלושה ימים בלבד באירוע הגדול בעולם אליו מייחלים להגיע כל העוסקים בספורט תחרותי, מלמדות גם את צעירי הענף שרק עושים את צעדיהם הראשונים באולם ההתעמלות שצפוייה להם דרך קשה ופתלתלה, בה יצטרכו בכל רגע נתון – החל מהאימון הראשון שלהם אי פעם, להחליט אם הם לוקחים את הסיכון ליפול, אבל יחד איתו – את הסיכוי לעוף גבוה ולרחף מעל כולם.

Capture

Share on facebook
שיתוף בפייסבוק
Share on twitter
שיתוף בטוויטר
Share on whatsapp
שיתוף בווטסאפ
Share on email
שיתוף במייל

יש לך מה להגיד על הכתבה?

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

הפייסבוק שלנו מתעדכן על בסיס יומי. עקבו אחרינו: