סקירה ותחזית לאליפות אירופה

Share on facebook
שיתוף בפייבוק
Share on twitter
שיתוף בטוויטר
Share on whatsapp
שיתוף בווטסאפ
Share on email
שיתוף במייל

מה צפוי לנו באליפות אירופה?

בעוד מספר ימים ההצגה מתחילה בסופיה בירת בולגריה – יריית הפתיחה האמיתית לעונת ההתעמלות שמתחילה באליפות אירופה, ממשיכה עם אליפויות לאומיות וומסתיימת עם הדבר האמיתי – אליפות העולם בנאנינג, סין.

פעם, לפני נפילת הגוש הסובייטי, אליפות אירופה היתה "ה"תחרות. האמריקאיות לא ממש היו אטרקציה, וגם הסיניות רק התחילו לעשות שם לעצמן. וכך, באליפות אירופה נפגשו הסובייטיות, הרומניות, המזרח גרמניות, ההונגריות, הצ'כיות והבולגריות לתחרות מרתקת שהציגה את הטופ שבטופ שהיה לעולם ההתעמלות להציע.

כיום, עם הדומיננטיות האמריקאית, והשליטה הסינית במקבילים ובקורה, ובד בבדד עם החלשות המזרח אירופאיות, אליפות אירופה איבדה קצת מקרנה, אך עדיין מאפשרת הצצה מרתקת ליחסי הכוחות הדינאמים שבין רוסיה ורומניה, וגם הצצה למדינות אחרות באירופה שנוטות להבליח ולהפתיע מדי פעם.

השנה, בנות הסניור מתחרות בתחרות קבוצתית ובתחרות אישית על המכשירים, ולא תהיה תחרות קרב רב, בעוד שמתעמלות הג'וניור יתחרו בתחרות מלאה.

בקבוצות הסניור, תחרויות ההכנה מעידות על כך שהרומניות מועמדות כמעט ודאיות לזהב. לאריסה יורדאקה בכושר מעולה, דיאנה בולימאר חזרה מפציעה ונראית טוב, ואנדריאה מונטיאנו ואלינה סטאנילה הן סניוריות טריות ומבטיחות שעברו טבילת אש מוצלחת בכמה תחרויות מסבב גביע העולם לפני הנסיעה לסופיה. הרומניות אמורות כבר להבטיח את התואר בנוק אאוט על הקורה – הן מסוגלות על הניר להביא שלוש תוצאות של כ 15 נקודות על הקורה, משהו שמזכיר את הדומיננטיות של האמריקאיות על סוס הקפיצות. הבעיה של הרומניות היתה ונותרה המקבילים – שם הרוסיות חזקות וינסו לתפוס פור עצום בשביל להישאר במירוץ לתואר. אך אם הרומניות אינן מועדות, יהיה קשה מאד להביס אותן.
הנה מונטאז' שפורסם ביוטיוב המציג את הנבחרת הרומנית לאליפות השנה:

הרוסיות לעומתן באות בעמדת נחיתות. הן אמנם מובלות ע"י לא אחרת ממוסטפינה, אך גם מוסטפינה אמורה להתחרות רק על הקורה והמקבילים – כלומר היא אינה בכושר שיא. קומובה, אפאנסייבה וגרישינה היו אמורות להשלים נבחרת מפוארת שהיתה יכולה להביס את הרומניות, אך הן פצועות, וזה מותיר את רוסיה עם נבחרת משנית, צעירה ועם פחות נסיון. הן שולחות בנוסף למוסטפינה את מריה חארנקובה, אלה סוסניצקאיה, וקתרינה קראמארנקו – מתעמלת ותיקה שהוצאה מן האוב בשביל להשלים נבחרת מלאה. אפילו מריה פאסקה, שיכלה לתת לרוסיות יתרון יקר בדמות קפיצת אמנאר, לא תהיה בסופיה, ועל הנייר, לרוסיות יש מעט מאד סיכוי לקחת את הזהב, ואפילו הכסף יכול להיות אתגר בשבילן. בכל מקרה, הן אמורות לזרוח על המקבילים והקורה, וזאת גם יכולה להיות הפריצה של סוסניצקאיה וחארנקובה. בכל אופן – העובדה שהנבחרת הרוסית סובלת מכל כך הרבה פציעות מחלישה אותה כמקשה אחת, מה שיכול להעיד על פחות גיבוש ופחות אפקט של נבחרת.
יש את מוסטפינה – אך האם זה יספיק? הנה היא בתרגיל הקורה שלה מאליפות רוסיה האחרונה:

מי שילחמו על המקום השני הן הנבחרת הבריטית – נבחרת מתגבשת ומלאת כשרונות, עם שלוש סניוריות ותיקות ובעלות ניסיון אולימפי – האנה ווילן, רבקה טאני ובקי דאוני. אך הנבחרת גם קנתה לעצמה מוניטין של חוסר יציבות. רובי הארולד והצעירה קלאודיה פרגאפונה נותנות לבריטים עוקץ – נבחרת אטרקטיבית, יצירתית, מקורית בעלת תרגילים קשים ומעניינים. אך לעתים קרובות מדי ראינו את הארולד ואת דאוני נופלות במהלך תחרויות – הן נוטות להתפרק בשלב כלשהו – ועמידות העצבים שלהן תקבע אם הן תסיימנה במקום השני לפני הרוסיות, או נמוך יותר. בכל מקרה, הן צפויות לתת סבב מעניין מאד על המקבילים – עם תרגילים יפים מדאוני ומהארולד במסורת בת' טוודל.
רובי הארולד – האם סוף כל סוף יתלבש לה התרגיל על המקבילים? הנה היא באליפות אנגליה השנה:

עוד נבחרת שתתמודד על מקום על הפודיום היא איטליה, שלא ממש מביאה עמה בשורות חדשות לסופיה, אבל ממחזרת הרבה נסיון ומתעמלות ברמה גבוהה כמו ונסה פרארי, אריקה פאסאנה, ג'ורג'יה קמפאנה, אליסה מננגיני ומרטינה ריזלי הצעירה יחסית. האיטלקיות יצטרכו הרבה עזרה (או התפרקות) מהרוסיות או הבריטיות – אך מכל הנבחרות הן במרחק נגיעה מהפודיום.
ונסה פרארי, הכוכבת של איטליה:

הצרפתיות ללא אן קוהם לא נראו טוב בתחרויות ההכנה, ויהיה מאד מפתיע אם הן תהיינה בתמונה. הגרמניות גם הן לא נראות מועמדות למדליה, במיוחד ללא אליזבת' זייץ שסובלת מפציעה בכתף. האוקראיניות לא נראות מבטיחות, ולהונגריות על אף כשרון עצום בדמות נעמי מקרה, חסר העומק בשביל לאיים.

אבל מי יודע… בהתעמלות תמיד יכולות להיות הפתעות!

גאיה גלעדי תהיה הנציגה היחידה שלנו בסניור השנה, ובתור סניורית חדשה התחרות בשבילה היא בעיקר אפשרות מצוינת לצבור ניסיון ולהתחרות באולם גדול לעיני צופים רבים ומול שופטים מהשורה הראשונה. גאיה צפויה להתחרות על כל המכשירים, ותחרות מוצלחת תהיה אחת ללא נפילות, שתעלה את הבטחון לקראת האתגרים שצפויים בעתיד לקראת ריו 2016. גאיה גם תראה את שאר הבנות שבשנה הבאה יתחרו מולה בקטגוריות הסניור, והתחרות הזאת יכולה לעשות רק טוב לכל המתעמלות שלנו.

הנה היא באולימפיאדת הנוער האירופאית ב-2013 (EYOF):

בהעדר תחרות קרב רב אצל הסניוריות, התחרות המעניינת יותר תהיה הגמרים על המכשירים.
בגמר הקפיצות יורגש חסרונה של אופיר נצר, שסיימה במקום הרביעי בשנה שעברה עם שתי קפיצות פשוטות אך יפות ונקיות. הציפיה היתה שתצליח להעלות בקצת את דרגת הקושי ולהתמודד השנה על מדליה, אך פציעה בברך השאירה אותה בבית.
מי שמועמדת ודאית לזהב כאן תהיה ג'וליה שטיינגרובר משוויץ, בעלת קפיצת רודי מפוארת. בתחרויות ההכנה שטיינגרובר קפצה את הרודי שלה, יחד עם יורצ'נקו בורג בודד. נקווה שהיא תוכל להעלות הילוך לקראת אליפות אירופה, אף על פי שהיא מסוגלת לנצח את התחרות גם בלי זה. לאריסה יורדאקה תנסה גם היא לקחת מדליה בקפיצות, עם יורצ'נקו דאבל מהטובים. גם יאנין ברגע מסוגלת לתפוס מקום על הפודיום, עם קפיצת רודי משלה. בדרג הבא של הטוענות אפשר יהיה למצוא את קלאודיה פרגאפונה הבריטית הצעירה, טיה בילאק מסלובני ואללה סוסניצקאיה מרוסיה.

במקבילים, בקי דאוני ורובי הארולד שתיהן העפילו לגמר באליפות בשנה שעברה, אך נפלו וסיימו שביעית ושמינית. נקווה למען התחרות שהן יצליחו יותר השנה – אף על פי ששתיהן נפלו כמה פעמים גם בתחרויות ההכנה. גם רבקה טאני ראויה לגמר, ויהיה קרב צמוד בין הבריטיות עצמן, שכן יש רק שני מקומות בגמר. גם ארבע רוסיות יתמודדו על שני מקומות בגמר – מוסטפינה היא מועמדת כמעט ודאית למדליה בסופיה, גם לא בכושר שיא. והיא בטח לא תתנגד לחלוק את הפודיום עם רוסיה נוספת – אולי קרמרקנו, אולי ראדיונובה אולי ספירידונובה. לסופי שדר מגרמניה ולליסה קתרינה היל גם יש תרגילים שראויים לגמר, אך ספק אם למדליה בלי עזרה רבה מהאחרות. וגם לשוודיה יש עובדת מקבילים טובה – יונה אדלרטג, וגם להונגריות – נעמי מקרה, שיקוו לפאר את הגמר בנוכחותן.

בקורה צפויה תצוגה רומנית, ובמידה ולא תהינה שתי רומניות על הפודיום, ובמקומות הראשון והשני, זאת תחשב לאכזבה. יורדאקה ומונטאנו חמושות בסלטות עם ברגים ודרגות קושי גבוהות, הן נראו מצוין בתחרות ההכנה ואם הן נשארות על המכשיר, יש להן יתרון על כל השאר. כמובן שגם מוסטפינה מצפה להיות שם, אולי לצד סוסניצקאיה או חארנקובה. האיטלקיות יקוו להעלות שתי מתעמלות לגמר הקורה גם הן, עוד מעניין יהיה לעקוב אחר ואסיליקי מילושי היווניה, שכבר היתה בכמה וכמה גמרים על הקורה באליפויות אירופה ותנסה להרשים יותר עם יופי וחן, ופחות אקרובטיקה. גם אחת מהתאומות וויברס (ליקה) ההולנדיות עם תרגיל עטור פירואטים תנסה להרשים את השופטים ולהשתחל לגמר.

ובקרקע – צפויה עוד תצוגה רומנית, עם יורדאקה ובולימאר בחוד. אך כאן השדה פתוח. ונסה פרארי טוענת לכתר, וכמובן שגם מוסטפינה ואלה סוסניצקאיה הרוסיות. לרוקסנה פופה מספרד יש דאבל גוף ישר יפה, כמו גם לקלאודיה פרגאפונה הבריטית. גם מרתה פיהאן קולשה מפולין ושטיינגרובר הן בעלות רגלים חזקות, ובוודאי רואות את עצמן כמועמדות בגמר הזה.

תחרות הג'וניור
בתחרות הג'וניור קשה מאד לחזות מה יהיה, שכן מדובר במתעמלות חסרות ניסיון שאינן רגילות לתחרויות בסדר גודל שכזה. על כן, הכל יכול לקרות, והתחרות תהיה אינדיקציה טובה לגבי העתיד, שכן הרבה מהג'וניוריות של 2014 יהיו זכאיות להתחרות על מקום בנבחרת האולימפית לריו 2016. הבריטיות שולחות נבחרת חזקה מאד, ואפקט הטורבו של אולימפיאדת לונדון נותן את אותותיו, עם נבחרת ג'וניור שמסוגלת לעקוף לא מעט נבחרות סניור. קתרין ליונס ואיימי טינקלר הן בהחלט שמות שכדאי לזכור לעתיד. חסרה פה טיישה מאתיס, עוד כח בריטי עולה, שלא תגיע עם הנבחרת – אולי בשל פציעה – שכן היא אחת המובילות בעולם בג'וניור.

לגבי הישראליות, כולנו מבסוטים שיש נבחרת ג'וניור מלאה באליפות, ושהנבחרת הזאת תצמיח לנו תחרות מרשימה ובריאה על הכרטיסים לריו. מבחינת נבחרת מלאה לאולמיפאדה, אנחנו עדיין רחוקים, אך יש כשרון בנבחרת הזאת, כאשר היעד של הבנות צריך להיות רף 50 הנקודות בקרב רב – רף שיעיד על קצב התקדמות יפה בדרך לריו בעוד שנתיים.

הנה אופיר קרמר בתרגיל קרקע מגביע ישראל, אפריל 2014:

את המדליות בקרב רב יקחו בנות שיהיו בכיוון של 55 ומעלה נקודות – כאשר הטוענות לכתב צפויות להגיע מהמדינות המסורתיות – רוסיה (מלניקובה, תותחאליאן), רומניה (אירידיון, יורקה) וגם בריטניה. גם לואן היס מצרפת מרשימה בעיקר על המקבילים, וצפויה להעפיל לכמה גמרים.

Share on facebook
שיתוף בפייסבוק
Share on twitter
שיתוף בטוויטר
Share on whatsapp
שיתוף בווטסאפ
Share on email
שיתוף במייל

יש לך מה להגיד על הכתבה?

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

הפייסבוק שלנו מתעדכן על בסיס יומי. עקבו אחרינו: