סיכום אליפות העולם 2014 – נשים

Share on facebook
שיתוף בפייבוק
Share on twitter
שיתוף בטוויטר
Share on whatsapp
שיתוף בווטסאפ
Share on email
שיתוף במייל
אליפות העולם בשנה שאחרי האולימפיאדה מעניינת בגלל שהיא נותנת לנו להבין מי המשיכה להתאמן, מי לקחה פסק זמן, ומי היתה צעירה מדי להתחרות באולימפיאדה, אבל אולי תהיה גורם משמעותי ברבעון האולימפי שזה עתה מתחיל.

אליפות העולם בנאנינג השנה היתה אליפות הסנדביץ'. מצד אחד כבר מסתמנות מתמודדות ברורות על התארים שיחולקו בריו, אבל מצד שני עדיין יש המון שאלות פתוחות – הג'וניוריות שיכנסו לפעילות רק בשנה הבאה, המתעמלות המבוגרות יותר והמנוסות שהופיעו אבל לא הגיעו לשיא שלהן, ואולי הן מתכווננות לשנה הבאה או לזו שאחריה, ומנסות לשמור על הכושר, אבל גם על הגוף מפני פציעות.
כך הסתיימה לה התחרות הגדולה של העונה, והמסקנות שניתן להסיק הן חלקיות בלבד.

הנבחרות
ארה"ב עדיין שולטת באופן מוחלט. היא ממשיכה לייצר מתעמלות שלוקות בחסר מבחינת חן, אלגנטיות וריקוד, אבל מנצלות את החוקה היטב מבחינת דרגות קושי, חזקות מאד, טכניות מאד וממעטות ליפול. הן הובילו גם במוקדמות וגם בגמר בלי שלרגע מישהו חשש שנבחרת אחרת יכולה לאיים עליהן.
סדר הסיום אצל השלישיה הראשונה למעשה היה זהה במוקדמות ובגמר. סין שלטה "בערך" במקבילים ובקורה (במוקדמות הן לא נראו טוב על המקבילים ובגמר הן לא נראו טוב על הקורה). הסיניות גם חרקו בקפיצות והיו ממש גרועות בקרקע.
למזלן של הסיניות, הרוסיות הגיעו מאד לא סגורות על עצמן והציגו רמה מאד לא אחידה של התעמלות. בגמר הן ספגו תוצאות של 12+ גם בקורה וגם בקרקע. זה כמעט עלה להן במדליה, אבל לרומניות לא היה מספיק גז בשביל לעקוף אותן. הרומניות יכלו רק להתנחם בשיפור המקום השביעי במוקדמות במקום הרביעי בגמר. הנבחרת הזאת הובלה ע"י יורדאקה שהיתה סלע איתן, וגררה עמה חבורה צעירה ומאד לא יציבה שנתנה לרוסיות מדלית ארד קבוצתית במתנה. הקרב הזה ימשיך להיות מעניין בשנה הבאה, לאחר ששתי הנבחרות יקבלו חזרה את הפצועה התורנית – קומובה אצל הרוסיות ובולימאר אצל הרומניות.
בריטניה סיימה רביעית עם נבחרת יחסית ותיקה, אבל כזאת שאמורה לקבל חיזוקים מאד משמעותיים בשנה הבאה (קת'רין ליונס וטישה מאתי'ס).
כך שבינתיים המגמה של "ארה"ב עם הזהב והשאר נחלמים על הכסף והארד" צפויה להמשך.

ביילס מככבת
הכוכבת הגדולה של האליפות היא ללא ספק סימון ביילס האמריקאית. תואר קרב רב עולמי שני ברציפות, ותקלה אחת בודדת מתוך 14 הפעמים שהיא עלתה על מכשיר בנאנינג. היא חוזרת הביתה עם אוברוויט רציני – זהב קבוצתי, זהב בקרב רב, זהב על הקורה ובקרקע וכסף במקבילים. אמנם הזהב על הקורה היה מצער קצת, כי היא בפירוש חסרה קצת חן ואלגנטיות, קצת גמישות ופוינט, אבל היא קיבלה אותו על היותה יציבה יותר, והרבה בזכות הירידה שלה – פלי פלאק לצוקהארה – הכי גבוה והכי נקי שמישהי אי פעם עשתה מהקורה.


מוסטפינה מפתיעה ומופתעת
מוסטפינה הגיע לנאנינג כמו שהיא מגיעה להרבה תחרויות מאז השיא שלה ב 2010, אז היא שלטה בהתעמלות העולמית ביד רמה עם חדשנות, יציבות, חוזקה והמון יופי ואלגנטיות. אחרי הפציעה ב 2011 היא הגיעה לאולימפיאדת לונדון עם פחות יציבות וחולשה במקצועות הרגליים, ולאליפויות העולם 2013 ו 2014 היא כבר מגיעה "על הדרך", כאילו היא נוסעת על אדים. זאת עדיין תצוגה מרהיבה של התעמלות, אבל הרבה פחות אמינה מזו שראינו בשנים קודמות. דרגות הקושי עושות רושם שהן עומדות במקום, ולפעמים גם יורדות. היא מתבססת הרבה יותר על בונוסים מחיבור אלמנטים בתרגילים שלה, אסטרטגיה שמתרסקת אם לא מצליחים לחבר את האלמנטים האלה.
מוסטפינה בטח הופתעה לטובה ממדלית הארד בגמר הקבוצתי. בקרב רב היא הפסידה את הארד לקיילה רוס, לאחר תרגילים לא טובים בקורה ובקרקע. לגמר המקבילים היא הגיעה בידיעה שהיא תצטרך לשדרג בשביל שיהיה לה סיכוי לזכות – אבל היא כנראה כבר לא שולטת בירידת המוסטפינה המיוחדת שלה, והמאמץ שלה היה שווה רק מקום שישי. בקורה היא פספסה את רוב הקונקשנים שלה ונתנה תרגיל בדרגת קושי של 5.5 – לא משהו שראוי לגמר בכלל. אבל אחרי שנפלו בזו אחר זו אלי בלאק, יאו ג'ינאן ולאריסה יורדאקה, ואחרי תרגיל לא טוב של קיילה רוס, מוסטפינה מצאה את עצמה במקום השלישי ולקחה את הארד עם תוצאה לא כל כך מרשימה של 14.166
"נס מדלית הארד" של מוסטפינה חזר על עצמו בקרקע, אבל הפעם בגלל שדרוג של הרגע האחרון – שני טמפואים לדאבל טוויסט. זה יחד עם סדרה על פירואטים קשים מאד העלו לה את דרגת הקושי, ויחד עם קצת עזרה מהשופטים, וקצת עזרה מקלאודיה פרגאפאינה שנפלה, מוסטפינה מצאה את עצמה שוב על הפודיום באופן מאד לא צפוי.


השאלה המעניינת בהקשר של מוסטפינה – היא נראית עייפה, היא נראית כאילו היא לא מבלה ימים שלמים באולם. לקראת ריו היא לא תוכל להסתמך על המזל שהיה לה בנאנינג, ומעניין אם היא תשאר בענף במתכונת הנוכחית, תחזור לקרוע את עצמה באימונים או שאולי היא תפרוש. כיף לראות אותה מבסוטה ממדלית ארד, לאור העובדה שהיא רגילה יותר לזהב. היא מתעמלת מדהימה ונקווה שנזכה לראות את הקסם הזה לפחות עד 2016.


יורדאקה דוהרת בעקבות ביילס.
אם ביילס נראתה בלתי ניתנת לעצירה ב 2013, אז ב 2014 כבר סומנה מתחרה אפשרית. לאריסה יורדאקה מביאה להתעמלות את מה שחסר. יש לה חן ואתלטיות בדומה למוסטפינה, יש לה דרגות קושי בדומה לביילס, ויש לה את הרעב להמשיך ולהתקדם בספורט, מה שחסר אצל מוסטפינה וקיילה רוס. יורדאקה הגיעה לנאנינג עם נבחרת חבולה, אבל זה לא השפיע על התפקוד שלה פה. היא הלכה והשתפרה מהמוקדמות לגמר, ובגמר הקרב רב העלתה את הרף בקרקע וסיימה שנייה במרחק נגיעה מביילס – פחות מחצי נקודה.
יורדאקה נושאת על כתפיה את כל ההתעמלות הרומנית כרגע, ואיבדה מדלית זהב שהיתה שלה לקחת בשל נפילה. אבל עדיין יכולה לנסוע הביתה גאה בשתי מדליות הכסף שלה, שהיו קרובות מאוד בנאנינג להיות זהב, ואולי יהיו כאלה בעתיד עם עוד טיפה עבודה – בעיקר על הנחיתות והספינים.

יורדאקה בגמר הקרקע, עם תוספת צוקהארה בקיפול בסוף : 


הפספוס האמריקאי בקפיצות

שתי מדליות בגמר הקפיצות יכול להחשב פספוס? רק כשאת מנסה להגן על רצף של זהב שהתחיל ב 2009. השנה ארה"ב פיצלה את הקפיצות החזקות שלה על פני שתי מתעמלות.
לביילס יש אמנאר מעולה, אבל קפיצת פודקופאייבה פשוטה יחסית. לעומתה, למקיילה סקינר יש קפיצת צ'נג מדהימה, אבל "רק" דאבל יורצ'נקו כקפיצה שניה.

אז באה הונג און ג'ונג מצפון קוריאה עם גם אמנאר וגם צ'נג, גבוהים ויפים, והשאירה את ביילס ואת סקינר עם הזהב והכסף ושברה את הרצף האמריקאי.


האכזבות
  • קיווינו לראות את צ'וסוביטינה קופצת, אך היא פרשה מהתחרות רגע לפני שהיא החלה
  • קיילה רוס ממשיכה לדרוך במקום, והיציבות שאפיינה אותה פעם גם הולכת ומתכרסמת. היא סיימה שלישית בקרב רב (שניה ב 2013) הרבה בזכות נפילות לא אופייניות של מוסטפינה ויאו ג'ינאן בקרקע. היא לא העפילה לגמר המקבילים ובקורה העפילה לגמר, אבל סיימה בו רק שישית. נקווה מאד שהבחורה והמאמנים שלה יתאפסו על עצמם ויפסיקו לנוח על זרי הדפנה של 2012, ויבינו שמתעמלת צריכה לאורך השנים לגדול ולהתבגר, וכדאי שזה יבוא לידי ביטוי גם בהתמעלות שלה
  • ונסה פרארי ממשיכה להתקל באיזו תקרת זכוכית, עם מקום שישי בקרב רב, ומקום רביעי בגמר הקרקע. גם רוקסנה פופה כל כך מתאמצת, אבל איכשהו יש איזה רף שהיא לא מצליחה לעבור, לפחות בעיני השופטים. פופה סיימה 13 בגמר הקרב רב, ולא הצליחה להעפיל לשום מכשיר
  • לג'וליה שטיינגרובר היתה תחרות נוראית. לא ברור איך אלופת אירופה בקפיצות שנתיים ברציפות מגיעה לאליפות העולם כשבאמתחתה קפיצת יורצ'נקו בורג פשוטה. מעבר לכך, בנאנינג היא חזרה להיות המתעמלת שיש לה שפן אחד בכובע – קפיצת הרודי. ככה הכרנו אותה לפני 3 שנים, אבל מאז היא הלכה ובנתה עצמה גם על שלושת המכשירים הנוספים. בנאנינג נראתה נסיגה, עם תוצאות חלשות מאד בקרקע ובמקבילים, ותוצאה חלשה יחסית בקרב רב (15)
  • לא זכינו לראות מתמעלות מישראל באליפות. לקראת האולימפיאדה שתחל בעוד פחות משנתיים, נקווה שהדור הנוכחי של מתמעלות שנמצאות כרגע במחנה אימונים ברומניה יצליחו גם להרחיב את הרפטואר וגם להיות יציבות, ושנראה גם אצלנו תחרות טובה ובריאה וברמה
  • שאנג צ'ונסונג היתה אמורה להיות יחד עם יאו ג'ינאן צמד האסים הסינים. אבל היא לא הבריקה במוקדמות, עם ציוני E חלשים יחסית. יש לה מקבילים, קורה וקרקע חזקים מאד, אבל יורצ'נקו בורג בקפיצות וחוסר יציבות הפכו אותה לחסרת סיכוי להיות גורם משמעותי בקרב רב, והיא אכן סיימה רק במקום ה 12.
Share on facebook
שיתוף בפייסבוק
Share on twitter
שיתוף בטוויטר
Share on whatsapp
שיתוף בווטסאפ
Share on email
שיתוף במייל

יש לך מה להגיד על הכתבה?

הפייסבוק שלנו מתעדכן על בסיס יומי. עקבו אחרינו: