״מה הולך פה?״ להבין את הציונים בתחרויות התעמלות

Share on facebook
שיתוף בפייבוק
Share on twitter
שיתוף בטוויטר
Share on whatsapp
שיתוף בווטסאפ
Share on email
שיתוף במייל

אנחנו עומדים בפני חודשים עמוסים בתחרויות התעמלות – רק לפני מספר ימים הסתיימה תחרות היו-אס קלאסיק בארה״ב ובחודש הבא יתחרו כל המי ומי באליפות ארה״ב באינדיאנה. באוקטובר תיערך אליפות העולם בגלזגו ולאחר מכן יעלה המרוץ האולימפי הילוך שבסיומו, באוגוסט 2016, יתקיימו המשחקים בריו. 

לשבת ולצפות בתחרויות התעמלות זה נחמד ומעניין, אבל אפשר לשדרג את החוויה אם רק לומדים מספר דברים בסיסיים בחוקה שמאפשרים להבין יותר לעומק למה המתעמלת הזאת קיבלה ציון יותר גבוה מההיא למרות שנפלה ואיך זה שציון הביצוע של הסינית נמוך יותר משל האמריקאית ובכל זאת היא ניצחה אותה.

מצאנו ערוץ יוטיוב שמנסה לעשות סדר בדברים, לפחות מבחינת ה-D-Score (ציון דרגת הקושי). כידוע, ציון סופי בתרגיל התעמלות מורכב מחיבור של שני ציונים – דרגת הקושי, שמהווה את ערך האלמנטים המבוצעים, החיבורים ביניהם והדרישות הקבועות בחוקה וכן ציון הביצוע (מה שפעם היה העשר המושלם) שממנו מורידים ניקוד על שגיאות ביצוע.

בסרטונים שבערוץ GymnasticsFan USA מישהו יושב ועובד קשה – לוקח את הביצועים של מתעמלות מתחרויות שונות ומוסיף ״תרגום״ – כלומר את הערך של כל אלמנט שמבוצע ולבסוף את אופן מתן ציון דרגת הקושי. צפייה בתרגילים בשילוב ההסברים עוזרת להבין מה קורה בתרגיל ואיך הגיעו לציון שלו.

לפני שנעבור לסרטונים, הנה הסבר קצר על ה-D-Score:

ציון דרגת הקושי מורכב משלושה קריטריונים-

1. חיבור הערך של 8 האלמנטים הקשים ביותר שבוצעו, כאשר לכל אלמנט בחוקה יש אות שמסמלת את דרגת הקושי, החל מ-A (הקל ביותר) ועד ל-H (הקשה ביותר). אלמנט ברמה של A שווה 0.1 נקודות וככל שעולים ברמה מתווספות עשיריות, עד לאלמנט ברמה של H ששווה 0.8 נקודות.

2. כל תרגיל (מלבד הקפיצות) חייב לכלול אלמנטים מ-5 קבוצות שונות, כאשר שווי כל אחד מהם הוא 0.5 נקודות, כך שהניקוד המירבי על קריטריון זה (שנקרא Composition Requirements) הוא 2.5 נקודות.

3. ניקוד על חיבור יותר מ-2 אלמנטים ביחד.

הנה מספר סרטונים שפורסמו בימים האחרונים, מאליפות היו אס קלאסיק, עם הסברים עליהם. מומלץ לעצור לאחר כל הסבר כדי לקרוא אותו כמו שצריך ואף לצפות שוב בביצוע שלו, מאחר וקצת קשה לעקוב כשהתרגילים מבוצעים בקצב האמיתי שלהם.

סימון ביילס – קרקע:

אלי רייזמן – קרקע:

ביילי קי – קרקע:

רייגן סמית׳ – קרקע:

סימון ביילס – מקבילים:

אלי רייזמן – קורה:

אשטון לולקליר – מקבילים:

מדיסון קושיאן – מקבילים:

קיילה רוס – קורה:

ביילי קי – מקבילים:

סימון ביילס – קורה:

מגי ניקולס – מקבילים:

גבי דגלאס – קורה:

גבי דגלאס – מקבילים:

הסרטונים מציגים כאמור רק את ציון דרגת הקושי, בעוד ישנו גם ציון הביצוע וכן הציון במכשיר הקפיצות ששונה משאר המכשירים (בקפיצות לכל קפיצה יש ערך משלה). אפשר לקרוא את חוקת ההתעמלות לשנת 2013 (עד 2016) כאן.

Share on facebook
שיתוף בפייסבוק
Share on twitter
שיתוף בטוויטר
Share on whatsapp
שיתוף בווטסאפ
Share on email
שיתוף במייל

יש לך מה להגיד על הכתבה?

הפייסבוק שלנו מתעדכן על בסיס יומי. עקבו אחרינו: